Németek
Ez a gazdag régészeti, néprajzi gyűjteménynek otthont adó tekintélyt, anyagi jólétet sugalló német parasztház 1892-ben épült és 2000 óta működik tájházként.
Bátaszék város hivatalos története Magyarország első ciszterci rendi monostorának megalapításával kezdődött (1142 – II. Géza király). A virágzó mezőváros a török megszállás 150 éve alatt teljesen elnéptelenedett. Betelepítése 1718-ban kezdődött, amikor megérkeztek az első német telepes családok Németországból. Akkoriban a falusi lakosság a Német Birodalomban röghöz kötött jobbágyként élt. Az állandó francia betörések miatti ínség, valamint a német fejedelmek általi sarcolás is elősegítette az elvándorlást. Jó célpontnak bizonyult erre a “Schwäbische Türkei” -nek elnevezett, szinte lakatlan Dél-Tolna és Észak-Baranya. A letelepülőknek 3 adómentes évet ígértek valamint ingyen telket, házhelyet, épületfát és jutányos áru tűzifát.
A betelepülni szándékozók minden esetben a komfortos gazdálkodáshoz és életvitelhez szükséges négy “W”-t keresték. A Wald (erdő), Wasser (víz), Wiese (rét) és Weinberg (szőlő) mindegyike adott volt Bátaszéken.
Sváb konyha
A konyhában a virágmintás “sparherd”, a jellegzetes sváb asztal és székek mellett két konyhaszekrény (egy paraszti, egy polgári stílusú), egy fali tálas, egy sublót és egy porcelán mosdókészletet tartalmazó tisztálkodási sarok látható. A helyiségben konyhai munkaeszközökön kívül a sváb “házi bölcsességeket” tartalmazó hímzett falvédők is helyet kaptak. A bejárati ajtó mellett a katolikus vallású, német származású bátaszékieknél elmaradhatatlan fali szenteltvíztartó található.
Társasági, egyesületi élet
A sublót feletti fényképek a már igen korán kialakult egyesületi életről tanúskodnak és az első egyesületek között – 1736-ban alakult Lövész Egylet /Burgerek/ későbbi tagjait, eseményeit örökítették meg.
Gazdálkodás és munka
A gyermek a német családoknál nem volt állatőrző. A kijáró jószágot hivatásos pásztorok kezére bízták. Az állatőrzés tehát nem vonta el a gyermekeket az iskolától, ezzel szemben sokkal korábban befogták őket a mezőgazdasági munkákba. A svábok kiemelkedő iparosok is voltak (bádogos, kovács, kékfestő stb.), a bátaszéki kőművesek jó híre és keresettsége egész Európára kiterjedt.
Schwarzwalder Gasse (Kossuth utca)
A népi emlékezet szerint a Bátaszékre bevándorló első telepesek a Fekete-erdő vidékéről érkeztek és egy ármentes földsávon építették fel utcájukat, melyet a szülőföld iránti tiszteletből “Schwarzwalder Gasse”-nak neveztek el, mely névre az idős bátaszékiek még emlékeznek (Kossuth u.). A telepesek között állandó volt a jövés-menés, melynek valószínűleg oka lehetett a közterhek alóli kibújás is. A 19. század második felében már a németség tette ki a város lakosságának több mint háromnegyedét (1864-ben: 4796 német, 700 magyar, 282 szerb).
Rendezett utcák és telkek
A németek mérnökileg kimért soros beépítésű, szalagtelkes, rendezett utcákat hoztak létre. Ahol mindig egy telken található a lakóház és szorosan mellette az istálló, illetve az istállóval egybeépített pajta.
Öröklési rend és Auszug
A német telepeseknél nem találunk összetett családot, több házaspárt egy háztartásban. A szigorú öröklési rend szerint csak egy fiú (általában a legidősebb) örökli a házat, a hozzá tartozó ingatlanokkal és felszereléssel együtt. Ha a szülők elérték az 50-60 évet, önként átadták a gazdaságot fiúknak, maguknak pedig szerződésileg rögzített járadékot, “Auszug”-ot biztosítottak: például egy vágódisznót, fejenként 1-2 mázsa lisztet, naponta 1-2 liter tejet, bort, meghatározott mennyiségű babot, krumplit stb. Rendszerint különköltöztek – jelen esetünkben – a hosszú házra merőlegesen megépített “Auszughaus”-ba, és többet nem szóltak bele fiúk gazdálkodásába.
Az öreg gazda készpénzének a biztosítására kapott egy hold takarmánnyal (lóhere, lucerna) bevetett területet, melynek bevételéből vette meg pipadohányát, járt el a borbélyhoz, esetleg – de ez nem illett egy igazi svábhoz – elment a kocsmába is. A vagyonból nem részesülő többi fiú egy ideig, míg meg nem nősültek, segítettek az otthon maradt testvérnek, aki így gyűjtötte össze azt az összeget, amit az új egzisztenciát, önálló életet kezdő elköltözőnek kifizetett. A német telepesek későn házasodtak, és sokkal több gyermekük volt, mint a 18. században egykézésbe kezdő magyaroknak.
Viselet
A családi munkamegosztásban a telepes németeknél nincsen éles választóvonal férfi és női munkakör között. A nőket nem foglalja le annyira a vászon neműek munkája, mint a magyar asszonyokat. A polgárosultabb ízlést követő német viselet már a telepítések idején manufaktúrákban, gyárakban készült nyersanyagokat használt: pamutvásznat, posztót, kékfestőt. A német falvakban a polgári divatok következtében sokhelyütt – így itt Bátaszéken is – egyaránt a fekete szín lett az ünnep és a gyász színe, és a hétköznapi sem volt más, mint a használt ünnepi (“fekete svábok”). Az 1900-as évek elején a fiatal leányok a selyemből, brokátból készített ünnepi ruhájuk alatt akár 16 alsószoknyát is viseltek.
Az 1946 novemberében induló kitelepítések során közel 2 600 lakosnak kellett elhagynia szülőfaluját.
A Tájház épülete jól tükrözi az egykor benne lakók életmódját: a lakóhelyiségek után található a présház és az egész épület alatt pince van – mindez szőlőtermesztésre, bortermelésre utal.
A lakóépület végében kapott helyet az intenzív állattartás elengedhetetlen feltételéül szolgáló istálló és fészer, utóbbi mennyezeten lévő nyílásán rakták fel a szénát a padlásra. A hátsó udvarban eredeti, kukorica tárolására szolgáló górét láthatunk.
Az oldalsó épület, az „Auszughaus” a gazdálkodásból kiöregedett idős házaspár lakóhelyéül szolgált.
Az utcai szobában a németek „tiszta szobája” található – eredeti bútorokkal berendezve, a ruhatartó fogason régi ruhákkal- a bábukon eredeti viselet látható.
A következő a német konyha, melyben régi sparherd, szekrény, tálas, különböző konyhai eszközök és szép mosdó sarok található.