Székely kálvária
Ez a gazdag régészeti, néprajzi gyűjteménynek otthont adó tekintélyt, anyagi jólétet sugalló német parasztház 1892-ben épült és 2000 óta működik tájházként. Bátaszék város hivatalos története Magyarország első ciszterci rendi monostorának megalapításával kezdődött (1142 – II. Géza király). A virágzó mezőváros a török megszállás 150 éve alatt teljesen elnéptelenedett. Betelepítése 1718-ban kezdődött, amikor megérkeztek az első német telepes családok Németországból.
A népi emlékezet szerint a Bátaszékre bevándorló első telepesek a Fekete-erdő vidékéről érkeztek.
Sváb konyha
A konyhában a virágmintás “sparherd”, a jellegzetes sváb asztal és székek mellett két konyhaszekrény (egy paraszti, egy polgári stílusú), egy fali tálas, egy sublót és egy porcelán mosdókészletet tartalmazó tisztálkodási sarok látható. A helyiségben konyhai munkaeszközökön kívül a sváb “házi bölcsességeket” tartalmazó hímzett falvédők is helyet kaptak. A bejárati ajtó mellett a katolikus vallású, német származású bátaszékieknél elmaradhatatlan fali szenteltvíztartó található.
Társasági, egyesületi élet
A sublót feletti fényképek a már igen korán kialakult egyesületi életről tanúskodnak és az első egyesületek között – 1736-ban alakult Lövész Egylet /Burgerek/ későbbi tagjait, eseményeit örökítették meg.
Gazdálkodás és munka
A gyermek a német családoknál nem volt állatőrző. A kijáró jószágot hivatásos pásztorok kezére bízták. Az állatőrzés tehát nem vonta el a gyermekeket az iskolától, ezzel szemben sokkal korábban befogták őket a mezőgazdasági munkákba. A svábok kiemelkedő iparosok is voltak (bádogos, kovács, kékfestő stb.), a bátaszéki kőművesek jó híre és keresettsége egész Európára kiterjedt.
Schwarzwalder Gasse (Kossuth utca)
A népi emlékezet szerint a Bátaszékre bevándorló első telepesek a Fekete-erdő vidékéről érkeztek és egy ármentes földsávon építették fel utcájukat, melyet a szülőföld iránti tiszteletből “Schwarzwalder Gasse”-nak neveztek el, mely névre az idős bátaszékiek még emlékeznek (Kossuth u.). A telepesek között állandó volt a jövés-menés, melynek valószínűleg oka lehetett a közterhek alóli kibújás is. A 19. század második felében már a németség tette ki a város lakosságának több mint háromnegyedét (1864-ben: 4796 német, 700 magyar, 282 szerb).
Rendezett utcák és telkek
A németek mérnökileg kimért soros beépítésű, szalagtelkes, rendezett utcákat hoztak létre. Ahol mindig egy telken található a lakóház és szorosan mellette az istálló, illetve az istállóval egybeépített pajta.
Öröklési rend és Auszug
A német telepeseknél nem találunk összetett családot, több házaspárt egy háztartásban. A szigorú öröklési rend szerint csak egy fiú (általában a legidősebb) örökli a házat, a hozzá tartozó ingatlanokkal és felszereléssel együtt. Ha a szülők elérték az 50-60 évet, önként átadták a gazdaságot fiúknak, maguknak pedig szerződésileg rögzített járadékot, “Auszug”-ot biztosítottak: például egy vágódisznót, fejenként 1-2 mázsa lisztet, naponta 1-2 liter tejet, bort, meghatározott mennyiségű babot, krumplit stb. Rendszerint különköltöztek – jelen esetünkben – a hosszú házra merőlegesen megépített “Auszughaus”-ba, és többet nem szóltak bele fiúk gazdálkodásába.
Az öreg gazda készpénzének a biztosítására kapott egy hold takarmánnyal (lóhere, lucerna) bevetett területet, melynek bevételéből vette meg pipadohányát, járt el a borbélyhoz, esetleg – de ez nem illett egy igazi svábhoz – elment a kocsmába is. A vagyonból nem részesülő többi fiú egy ideig, míg meg nem nősültek, segítettek az otthon maradt testvérnek, aki így gyűjtötte össze azt az összeget, amit az új egzisztenciát, önálló életet kezdő elköltözőnek kifizetett. A német telepesek későn házasodtak, és sokkal több gyermekük volt, mint a 18. században egykézésbe kezdő magyaroknak.
Viselet
A családi munkamegosztásban a telepes németeknél nincsen éles választóvonal férfi és női munkakör között. A nőket nem foglalja le annyira a vászon neműek munkája, mint a magyar asszonyokat. A polgárosultabb ízlést követő német viselet már a telepítések idején manufaktúrákban, gyárakban készült nyersanyagokat használt: pamutvásznat, posztót, kékfestőt. A német falvakban a polgári divatok következtében sokhelyütt – így itt Bátaszéken is – egyaránt a fekete szín lett az ünnep és a gyász színe, és a hétköznapi sem volt más, mint a használt ünnepi (“fekete svábok”). Az 1900-as évek elején a fiatal leányok a selyemből, brokátból készített ünnepi ruhájuk alatt akár 16 alsószoknyát is viseltek.
background-color: #fafafa;Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus vitae posuere dui. Etiam interdum nulla velit, vel molestie neque finibus ac. Vivamus vulputate in turpis eget molestie. Curabitur id orci quis enim porta fringilla vel porttitor turpis.
Suspendisse diam augue, porta sit amet vestibulum sed, ornare eu lorem. Donec vitae augue sit amet massa tincidunt mattis. Etiam quis nisi a est finibus pretium. Suspendisse potenti. Quisque vel sem odio. Cras libero risus, rhoncus sit amet nisi a, iaculis ultricies neque. Quisque elementum porta metus. Cras porta quam eu bibendum eleifend. In hac habitasse platea dictumst. Sed blandit sem et justo mattis aliquam. Sed nec viverra est, at ornare turpis. Vestibulum ante ipsum primis in
faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae;Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscingur id orci quis enim porta fringilla vel porttitor turpis. Suspendisse diam augue, porta sit amet vestidunt mattis.ndisse potenti. Quisque vel sem odio.